Головна » Статті » Статті Юрія Буланова

Виховувати громадянина через практичне впровадження демократичних інституцій у навчальному закладі

ВИХОВУВАТИ ГРОМАДЯНИНА

ЧЕРЕЗ ПРАКТИЧНЕ ВПРОВАДЖЕННЯ

ДЕМОКРАТИЧНИХ ІНСТИТУЦІЙ У НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

Буланов Ю.І.

Шкільні навчальні курси суспільствознавчого напряму покликані не тільки давати молодій людині теоретичні знання з основ демократії, а й через практичні дії сформувати й розвинути навички жити в умовах демократичного суспільства.

Ключові слова: громадянська компетентність, демократичне суспільство.

 

Постановка проблеми. Україна, отримавши 1991 року незалежність, й по цей час перебуває на етапі становлення політичних інститутів демократії, українське суспільство ніяк не може позбутися спадщини радянського тоталітаризму. Войовнича й соціальна непримиренність, чорно-біле бачення світу, звичка поділяти людей на «своїх» та «ворогів», нетолерантність,  нездатність до діалогу, зневіра  громадян у  власній спроможності щось змінити у суспільному житті, зневага до прав і свобод людини – це далеко неповний перелік основних ознак сучасного  політичного й громадського життя України. Ясна річ, що люди повинні звикнути до життя в демократичному суспільстві та сформувати у себе зразки поведінки, властиві демократичній  культурі. А в українців подібного досвіду практично не було. Тому громадянську свободу вони часто розуміють як право не дотримуватися законів, якщо вони когось із них не влаштовують або здаються недемократичними.

Таким чином, на освіту покладається завдання, пов’язане з формуванням громадянської компетентності особистості, розвитку в неї таких якостей, як соціальна активність, відповідальність, повага до прав людини, до інших культур, підготовка молоді до ролі громадян відкритого демократичного суспільства.

Аналіз актуальних досліджень. Розробкою методики впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів питань громадянської освіти на сучасному етапі займаються різні групи вітчизняних педагогів, серед яких є як науковці, так і вчителі-практики: Олена Пометун, Тетяна Ладиченко, Олександр Наровлянський, Любов Марголіна, Віктор Мисан, Поліна Вербицька, Олександр Войтенко та інші. Цими групами розроблені навчальні посібники з елективних курсів для різних вікових категорій учнів: «Вчимося бути громадянами» - для учнів 7(8) класів [4], «Ми – громадяни України» - для учнів 9(10) класів [7], «Громадянська освіта: основи демократії» - для випускників шкіл  [6].

Метою даної роботи є висвітлення необхідності плідної співпраці вчителів та учнів, як учасників навчально-виховного процесу, з практичного впровадження демократичних інституцій у загальноосвітньому навчальному закладі для формування навичок розбудови громадянського суспільства.

Виклад основного матеріалу. В «Основних орієнтирах виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів» визначена мета виховання, що поставлена перед українською школою: «формування морально-духовної життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується як громадянин, сім’янин, професіонал» [1]. Цим документом фактично окреслена сукупність соціально значущих якостей особистості, що характе­ризують її ставлення до суспільства і держави, інших людей, праці, природи, мистецтва, самої себе. Якщо говорити про ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави, то воно виявляється «у патріотизмі, правосвідомості, політичній культурі та культурі міжетнічних відносин» [1].

Виховна складова суспільно-гуманітарної освіти визначена у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти: «метою освітньої галузі «Суспільствознавство» … є забезпечення розвитку учня як особистості, що керується гуманістичними нормами і цінностями, усвідомлює себе громадянином України та успішно самореалізується в сучасному українському суспільстві» [2].

Здійснення цієї мети вимагає інноваційного підходу до навчально-виховного процесу. А головною рушійною силою інноваційної виховної діяльності є вчитель, бо суб’єктивний чинник є вирішальним під час впровадження і поширення нововведень. Ініціативний, активний, креативний, компетентний педагог є носієм конкретних інновацій. Педагог-новатор знаходиться у постійному пошуку нових ідей, творчо використовує те, що придатне, у своїй роботі, може створити свій власний творчий проект та долучити, що є найважливішим, до його реалізації весь шкільний колектив – учнів і колег-учителів.

Жити в демократичній державі – прагнення переважної більшості громадян України, а шлях до демократії лежить через правову освіту населення. Якщо говорити про учнівську молодь, то навчати демократії слід не лише на уроках суспільно-гуманітарного профілю (правознавство, історія, громадянська освіта, суспільствознавство тощо), «а також безпосередньо способом життя, який має вплив на формування системи цінностей особистості, сприяє виробленню її активної життєвої позиції. Через теоретичні знання та практичну діяльність учні краще усвідомлюють, що демократія – не застигла форма суспільного устрою, а така, що потребує об’єднання зусиль громадян задля подальшого розвитку» [4, с. 23]. Отже, гармонійне поєднання теоретичних знань, отриманих на уроках, із практичним їх застосуванням у ході реалізації освітнього чи соціального проекту допоможе учням краще засвоїти принципи демократії.

Великої популярності у навчальних закладах України набув проект під умовною назвою «Вибори» (різні школи мають свої особливості, які на суть заходу не впливають), що дав поштовх у багатьох з них до створення дійсно демократичних і дієвих органів шкільного самоврядування, функціонування засобів масової інформації, які висвітлюють реальне життя навчального закладу. Разом з тим підлітки засвоюють такі поняття, як «громадянська відповідальність», «відкритість, прозорість і гласність виборів», «передвиборча кампанія, кандидати та їх програми» тощо. 

Висновки. Таким чином, вчитель сприяє розвитку особистісного потенціалу учнів, становленню їх громадянських компетентностей, формуванню їх досвіду громадянської участі та дії як кожного вихованця окремо, так і класного та шкільного колективу загалом.

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392, із змінами внесеними постановою КМУ від 07.08.2013 № 538.

2. Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 № 1243.

3. Виховуємо людину і громадянина: Навчально-методичний посібник. /Упорядники текстів С. Буров, О. Войтенко, І. Костюк. – Дрогобич: ВФ «Відродження», 2006. – 127 с.

4. Вчимося бути громадянами: Навчальний посібник з громадянської освіти для 7(8) класу середніх загальноосвітніх навчальних закладів. /За ред. В. Мисана, П. Вербицької, О. Войтенка. – Львів: ЗУКЦ, 2006. – 152 с.

5. Вчимося обирати: інформаційно-методичні матеріали на допомогу вчителю. – Львів: НВФ «Українські технології», 2006. – 124 с.

6. Громадянська освіта: основи демократії. 11(12) клас. Навчальний посібник /Бакка Т.В., Ладиченко Т.В., Марголіна Л.В. та ін.. – Х.: ВГ «Основа», 2009. – 207 с.

7. Ми – громадяни України: Навчальний посібник з громадянської освіти для 9(10) класу середніх загальноосвітніх навчальних закладів /О. Дем’янчук, І. Ігнатова, П. Кендзьор та ін.; За ред. О. Пометун. – Видання шосте, доповн. та виправл. – Львів: ЗУКЦ, 2008. – 280 с.

 

Категорія: Статті Юрія Буланова | Додав: Буланови (19.11.2015)
Переглядів: 544 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вітаю Вас, Гість!
Неділя, 12.05.2024