Головна » Файли » Географія |
[ Викачати з сервера (67.5 Kb) ] | 16.01.2016, 21:57 |
Буланов Юрій Іванович, методист Зачепилівського районного Будинку дитячої та юнацької творчості (сел. Зачепилівка Харківської області)
Інтелектуальна гра для старшокласників «Що? Де? Коли?» «КРАЇНАМИ ТА КОНТИНЕНТАМИ» (позакласний захід з географії)
Сьогодні людина повинна бути не тільки носієм певної суми знань, умінь та навичок, а й особистістю, яка вміє самостійно здобувати і використовувати здобуті знання для вирішення різних життєвих проблем. Таким чином, завдання навчального закладу – змоделювати таку ситуацію. Серед засобів, які дають таку можливість, далеко не останнє місце посідає інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?», яку можна проводити і під час уроків, і під час позакласних заходів.
Мета: - Популяризувати серед учнів знання щодо країн світу; - активізувати розумову діяльність учнів, їх інтерес до вивчення географії; - розвивати в учнів логічне мислення, уважність, кмітливість; - виховувати комунікативні компетентності учнів, їх вміння працювати у колективі.
Деякі зауваження щодо проведення гри: Дана гра є командною, склад команди – 4-6 гравців (не менше 4-х, але й не більше 6-ти). Одночасно можуть грати декілька команд, бо відповіді подаються у письмовому вигляді (до того ж це сприяє більшій змагальності, що вносить додатковий ефект). Завдання команд – за хвилину дати правильну відповідь на запитання ведучого. По закінченні хвилини капітан піднімає руку із карткою відповіді, яку забирає помічник ведучого (якщо команда забарилася із відповіддю більше, ніж на 10 секунд, то помічник не приймає відповідь, і вона не зараховується). Перемагає команда, яка вірно відповіла на більшу кількість запитань. На початку гри ведучий (а це, як правило, – учитель) нагадує командам–учасницям правила гри, а його помічник (учень) записує на дошці назви команд. Через кожні п’ять запитань на дошці з’являється проміжний результат гри, по закінченні – остаточний. Після першого туру робиться пауза на 4-5 хвилин для перепочинку членів команд, під час паузи можна запропонувати музичний виступ або перегляд відеоролику, помічник ведучого розкладає на столах по 15 карток для відповідей на запитання 2-го туру. У випадку, коли на закінчення конкурсу не буде можливості визначити переможця гри через рівну кількість балів, то можна використати запитання для «перестрілки». Так зване запитання для «розігріву» розігрується, щоб переконатися у тому, що команди правильно зрозуміли правила проведення гри (це запитання у загальний результат команд не зараховується).
Оформлення зали: Ігрові столи (за кількістю команд); перед початком першого ігрового туру на кожному столі лежать 15+1 карток для відповідей (по одній на кожне запитання). Дошка, на якій записується результат гри після кожних п’яти запитань.
ХІД ГРИ:
І. Вступне слово вчителя. Вирішення організаційних питань. Ознайомлення учнів з правилами проведення гри.
ІІ. Підготовка до проведення основної частини гри. Запитання для «розігріву»: Про яке європейське місто написав книгу американський письменник Е. Хемінгуей «Свято, яке завжди з тобою»? Відповідь: Про Париж. [Чудеса світу. – С. 40] Учитель перевіряє подані відповіді, при потребі робить зауваження командам щодо їх оформлення.
ІІІ. Проведення першого туру.
1. Китайська кухня особлива – це стверджують всі автори, які згадують у своїх творах про Китай. А у якому випадку, за китайською традицією, рибу погано приготували? Відповідь: Якщо риба пахне рибою (головна відмінність китайської кухні – страва не повинна мати смак того, з чого її зроблено). [Про все на світі. – С. 167.]
2. Який елемент є на Державному гербі Республіки Польща та Державному гербі Королівства Нідерландів? Відповідь: Корона. [ЮЕ. - Т.4; с. 162, с. 649]
3. 1964 року у результаті об’єднання Танганьїки та Занзібару утворилася нова держава. Яка? Відповідь: Танзанія. [ЮЕ. - Т.2; с. 614]
4. У перекладі з іспанської назва цієї країни означає «маленька Венеція». Назвіть країну. Відповідь: Венесуела. [ЮЕ. - Т.1; с. 332]
5. Які дві тварини зображені на Державному гербі Австралії? Відповідь: Кенгуру та страус Ему. [ЮЕ. - Т.1; с. 17]
6. Жителі якої італійської провінції заснували перші установи, що надавали позику під заставу рухомого майна? Відповідь: Ломбардії (такі установи називаються ломбардами; вперше були засновані у Франції за Людовика ХІ (1461-1483) лихварями з Ломбардії). [ЮЕ. - Т.3; с. 521]
7. У горах Південної Дакоти, одного з американських штатів, є дивний монумент: скульптор Дж.Г. Борглем висік зі скельної породи портрети чотирьох американських президентів – Дж. Вашингтона, Т. Джефферсона, А. Лінкольна й Т. Рузвельта. Робота над пам’ятником велася з 1926 по 1941 рік, але не була завершена. Чому? Відповідь: Робота перервалася зі смертю автора. [Чудеса світу. – С. 70-71.]
8. У 1786 році в Англії було вирішено колонізувати відкриту капітаном Джеймсом Куком країну, названу ним Новим Південним Уельсом, і для початку за пропозицією англійського натураліста Джозефа Банкса висилати туди людей певної категорії. Кого? Відповідь: Злочинців (мова йде про південно-східне узбережжя Австралії, яке досліджував знаменитий капітан Кук). [Географічні відкриття. – С. 49.]
9. Після Другої світової війни в Японії відбулися демократичні зміни, які знайшли відображення в новій конституції, що набула чинності 3 травня 1947 року. А що є однією з особливостей цієї конституції? Відповідь: Наявність глави «Відмова від війни» (ця глава складається лише з однієї статті – статті 9). [ЮЕ. – Т. 6; с. 513.]
10. Дехто вважає, що серед наслідків британського панування в Індії є один суто позитивний. У чому він полягає? Відповідь: Англійська мова стала мовою міжнаціонального спілкування в Індії (носії кількасот племінних мов отримали засіб для вільного спілкування між собою - англійську мову, яка й досі є мовою міжнаціонального спілкування в багатонаціональній Індії). [Калейдоскоп цікавих знань. – С. 160.]
11. Яке українське місто інколи називають куточком справжньої Європи? Відповідь: Львів. [Калейдоскоп цікавих знань. – С. 170, 176.]
12. Як зараз використовується споруда, що була встановлена в Парижі напередодні Всесвітньої виставки 1889 року? Відповідь: Як радіовежа (мова йде про Ейфелеву башту). [Калейдоскоп цікавих знань. – С. 154, 162.]
13. Через яке столичне місто Європи протікає річка, яка має ту ж саму назву, що й само місто? Відповідь: Москва. [Калейдоскоп цікавих знань. – С. 219.]
14. У Швейцарії з’явилися одні з перших мануфактур. А що виробляли на них? Відповідь: Годинники. [Країни світу. – С. 139.]
15. У містечку Бінче, розташованому неподалік від столиці Бельгії Брюсселя, щорічно перед Великим постом проходить карнавал, який приваблює величезну кількість глядачів. Головною особливістю карнавалу та його родзинкою є «жиллі». Ці величезні фігури, одягнені у фантастичні костюми, що одночасно нагадують п’єро і арлекінів, заповнюють усе містечко. До програми карнавалу входить парад костюмів, музичні вистави, феєрверки, танці, а також знаменита хода «жиллі», що проводиться на третій день. Глядачі повинні закидати їх апельсинами. А скільки триває ця апельсинова бійка? Відповідь: Поки учасники не «розстріляють» усі боєприпаси (а це триває декілька годин). [Країни світу. – С. 24.]
ІV. Підведення підсумків першого туру, підготовка до проведення другого туру. Помічник ведучого роздає кожній команді 15 чистих карток для написання відповідей на запитання 2-го туру.
V. Проведення другого туру. Запитання 2-го туру:
1. Мешканці Великої Британії відомі своєю вірністю традиціям. А о котрій годині англійці традиційно п’ють чай? Відповідь: О п’ятій. [Калейдоскоп цікавих знань. – С. 224.]
2. Кондитерська корпорація «Рошен» випускає шоколадні цукерки «Монблан». А що особливого у цих цукерок? Відповідь: Цукерки виготовлені у вигляді гори з білим кінчиком (Монблан – гора у Франції, у перекладі це слово означає «біла гора»). [Калейдоскоп цікавих знань. – С. 226.]
3. У Японії на новорічному столі рисове печиво символізує достаток, горох – здоров’я. А що означають довгі макарони? Відповідь: Довголіття. [Барвінок. – 2002. - № 12. – С. 29.]
4. Туристи, потрапивши до Лондона, люблять фотографуватися в одному з його приміських районів, широко розставивши ноги. Чому вони обирають таку незвичайну позу? Відповідь: Бо стоять у різних півкулях, а під ногами проходить Гринвіцький меридіан. [Барвінок. – 2001. - № 3. – С. 17.]
5. Це місто є центром трьох світових релігій. Що це за місто? Які світові релігії мають тут свої центри? Відповідь: Єрусалим; релігії – юдаїзм, мусульманство, християнство. [Калейдоскоп цікавих знань. – С. 156, 164.]
6. По якій ріці плив дослідник Франциско де Орелана у 1541 році, коли йому на шляху зустрілися довговолосі індійські воїни, котрих він прийняв за жінок? Відповідь: По ріці Амазонці у Південній Америці (саме через цю обставину Франциско де Орелана дав таку назву ріці). [Детям обо всем на свете. – С. 248.]
7. Компанія, яка керувала цим грандіозним будівництвом, закупила велику партію солом’яних капелюхів у сусідній країні. Так з’явилася ще одна назва для головних уборів такого типу. А що будували? Відповідь: Панамський канал. [Детям обо всем на свете. – С. 383.]
8. Член географічного товариства міста Сен-Дьє Мартін Вальдземюллер, помилково приписавши відкриття четвертої частини світу Амеріго Веспуччі, охрестив новий материк Америкою. А як сам Веспуччі пропонував назвати цей континент? Відповідь: Новий Світ (1503 року Амеріго Веспуччі написав листа до голови банкірського дому Медичі, де колись працював, у якому розповів, що землі, до яких дістався Христофор Колумб, аж ніяк не Індія, а новий материк, і запропонував назвати його Новим Світом). [Світ навколо нас. Історія. – С. 190.]
9. Де народився автор всесвітньовідомої картини «Джоконда» («Портрет Мони Лізи»)? Відповідь: У містечку Вінчі (автор «Джоконди» - Леонардо да Вінчі). [Світ навколо нас. Історія. – С. 172.]
10. У 1997 році російська група мандрівників вирішила подолати Берингову протоку пішки. Ця мандрівка обійшлася державі в 200 мільйонів рублів. На що було витрачено ці гроші? Відповідь: На пошук і порятунок зниклої експедиції. [Інтелектуальна мішень. – С. 10, 68.]
11. Ім’я цієї людини назавжди залишилось на карті України. Але звідки пішло це ім’я, точно не знає ніхто. Існують версії про його зв'язок зі словами «жезл», «князь», «батько», «вождь», «цар». Інші вважають, що загальновідоме ім’я цього чоловіка не справжнє, а насправді його звали Аттіла. Про яку людину і географічну назву йдеться? Відповідь: Кий та Київ. [Інтелектуальна мішень. – С. 31, 74.]
12. «Елізіум» - в античній міфології – «поля блаженних», куди після завершення земного життя потрапляють улюблені богами герої. Але ці поля насправді існують. Де? Відповідь: У Франції (у Парижі, Єлисейські поля). [Інтелектуальна мішень. – С. 33, 75.]
13. Назвіть французького солдата, а згодом управляючого французькими володіннями у Північній Америці, який заснував у 1701 році місто Детройт, що пізніше стало центром автомобілебудування. Відповідь: Каділлак (Антуан де Ламот-Каділлак). [Інтелектуальна мішень. – С. 9, 67.]
14. Саме ця країна отримала свою назву через пов’язану з нею географічну абстракцію. Що це за країна? Відповідь: Еквадор. [Інтелектуальна мішень. – С. 24, 72.]
15. Британське правосуддя, відоме стійкістю своїх традицій, не бачить свого існування без кінського волосся. Як його використовують? Відповідь: Для виготовлення суддівських париків. [Граждановедение. – С. 203.]
Запитання для «перестрілки»:
1. Назвіть місце, куди 1848 року був засланий міщанин Никифор Нікітін за крамольні промови про політ на Місяць? Відповідь: На Байконур. [1000 загадок. – С. 298, 317.]
2. Плавання Абеля Тасмана відбувалося у 1642-1643 роках. Ним було відкрито чимало нових островів (Нова Зеландія, Тасманія тощо). Але все-таки один історик назвав це плавання «блискучою невдачею». А чому? Відповідь: Не відкрив Австралію, обпливши навколо неї. [Інтелектуальна мішень. – С. 33, 75.]
VІ. Підведення підсумків гри, оголошення переможців.
Використана література: Географічні відкриття. /Магідович В.І., Малофєєва Н.Н., Широніна О.В. – 2-ге вид., без змін. – К.: ТОВ «Перо», 2010. – 96 с.: іл. – (Серія «Дитяча енциклопедія ПЕРО»). Глушко Є., Циліцький В., Беднарчук С., Якимчук В. Інтелектуальна мішень. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2010. – 96 с. Детям обо всем на свете: Популярная энциклопедия. Книга вторая. – Харьков: Украинский фонд Международного молодежного сотрудничества, 1994. – 398 с.: ил. Зав’язкін О.В., Хаткіна М.О. Калейдоскоп цікавих знань: Книжка для домашнього навчання: Всесвітня історія. Географія. Природознавство. Граматика української мови. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2008. – 576 с. Країни світу: Для дітей середнього шкільного віку /Автори-упорядники В.М. Скляренко, В.В. Мирошникова, А.С. Шуклінова, М.О. Панкова. – Харків: Фоліо, 2007, 2007. – 511 с. – (Дитяча енциклопедія). Лысаков В.Г. 1000 загадок /В.Г. Лысаков. – Москва: АСТ; Донецк: Сталкер, 2008. – 318, [2] с.: ил. Світ навколо нас. Історія. /Упорядник С. Тишковець. – К.: Кобза, 2004. – 479 с.: іл. Соколов Я.В., Драхлер А.Б. Граждановедение. 5-9 кл.: Дидактические материалы. – Москва: Дрофа, 2001. – 256 с. Чудеса світу. /Малофєєва Н.Н., Травіна І.В., Широніна О.В. – 4-те вид., без змін. – К.: ТОВ «Перо», 2011. – 96 с.: іл. – (Серія «Дитяча енциклопедія ПЕРО»). Шуйська Ю.В. Про все на світі /Наук.-поп. видання для дітей. – К.: ТОВ «Перо», 2008. – 200 с. Юридична енциклопедія: В 6 т. /Редкол.: Ю.С. Шемшученко (голова редкол.) та ін. – К.: «Укр. енцикл.», 1998-2004. | |
Переглядів: 1455 | Завантажень: 14 | |
Всього коментарів: 0 | |