Головна » Файли » Математика (уроки) |
[ Викачати з сервера (59.5 Kb) ] | 14.01.2016, 00:37 |
Математика, 5 клас ВЕСЕЛА МАТЕМАТИКА (година цікавої математики)
Вивчена остання тема програмового матеріалу, за рік накопичилася велика напруга від важкої праці оволодіння математичними знаннями. Необхідно розважитися! Як? За допомогою тієї ж математики.
Мета: популяризувати математичні знання; формувати вміння застосовувати набуті знання до нестандартних задач; розвивати логічне мислення, вміння знаходити головне в умові задачі; виховувати самостійність, уважність.
Обладнання: бонуси-фішки за індивідуальні відповіді учнів (не менше 100 штук).
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент. Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на навчальну діяльність.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Розминка. Видатний німецький математик К. Гаусс сказав про себе: «Я навчився рахувати раніше, ніж говорити». Залишимо правдивість цих слів на сумлінні Гаусса, але почнемо саме з лічби. Гра називається «Не зіб’юсь!». Вона полягає в тому, що учасники називають натуральні числа, починаючи з 10, тільки замість чисел, які діляться на 3 або містять 3, треба говорити «не зіб’юсь!». Той, хто помилився, вибуває з гри, а лічба продовжується далі, доки не залишаться 2-3 гравці, які стануть переможцями (і отримають 2 «фішки» - бали, загальна кількість яких у кожного учня визначить найкмітливішого серед однокласників наприкінці уроку).
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку. З давнини до нашого часу залишаються популярними головоломки-жарти, вони вчать уважно ставитися до кожного слова умови задачі. Всі вони розвивають таку якість, як кмітливість, без якої досягти успіхів у математиці дуже проблематично.
ІV. Розв’язування задач. Учні відповідають на питання учителя. За кожну правильну відповідь учень отримує «фішку»; щоб відповісти, необхідно підняти руку – сигнал учителю про готовність відповідати. Завдання учнів – назбирати як можна більше «фішок». 1. Пара коней пробігла 20 км. По скільки кілометрів пробіг кожен кінь? Відповідь: По 20 км. 2. На паркані сиділо п’ять горобців. Кішка, стрибнувши, одного зловила. Скільки горобців залишилося на паркані? Відповідь: Жодного – всі інші полетіли. 3. У поштовому відділенні за день прийняли 20 посилок загальною вагою 80,8 кг. Скільки важать 10 посилок? Відповідь: Невідомо (бо посилки, як правило, різної ваги). 4. Швачка має кусок сукна, довжиною 18 м, і щодня відрізає по 3 м. На який день вона відріже останній раз? Відповідь: На п’ятий. 5. 5 картоплин зварилися в каструлі за 30 хвилин. За скільки хвилин зварилася одна картоплина? Відповідь: За 30 хвилини. 6. Один учень розв’язав задачу за 1 хвилину. За який час розв’яжуть цю задачу 10 учнів? Відповідь: Невідомо (все залежить від того, які це учні). 7. Який знак треба поставити між записаними цифрами 2 і 3, щоб мати число більше за 2, але менше за 3? Відповідь: Кому. 8. Один хлопчик нарвав 12,5 кг яблук за годину. Скільки яблук нарвуть 5 хлопчиків за годину? Відповідь: Невідомо. 9. Якщо о 12-й годині ночі йде дощ, то чи можна очікувати, що через 72 години буде сонячна погода? Відповідь: Буде ніч (бо 72 години – це 3 доби, отже, сонячної погоди вночі не буде). 10. 5 рибалок з’їли 5 судаків за 5 днів. За скільки днів 10 рибалок з’їдять 10 судаків? Відповідь: За 5 днів. 11. Припустимо, що зараз 26 жовтня, четвер. Коли буде наступний четвер? Відповідь: 2 листопада. 12. На столі стоїть 5 склянок з полуницями. Хлопчик з’їв одну склянку полуниць. Порожню склянку він поставив на стіл. Скільки склянок залишилося? Відповідь: 5 склянок. 13. З Кривого Рога до Дніпропетровська о 12-й годині дня виходить автобус. На годину пізніше з Дніпропетровська до Кривого Рога виїжджає велосипедист, який їде значно повільніше, ніж автобус. Хто з них під час зустрічі буде ближче до Дніпропетровська? Відповідь: Обидва знаходитимуться на однаковій відстані між Кривим Рогом і Дніпропетровськом. 14. П’ятеро братів мають кожен по одній сестрі. Скільки всього дітей у цій сім’ї? Відповідь: Шестеро. 15. Семеро чекали восьмого 14 хвилин. Скільки хвилин витратив на чекання кожен? Відповідь: 14 хвилин. 16. В одній родині два батька і два сини. Скільки це чоловіків? Відповідь: Троє. 17. У якого двоцифрового числа сума цифр дорівнює найменшому натуральному числу? Відповідь: 10. 18. Як у кімнаті можна поставити 2 стільці, щоб біля кожної стіни стояло по 1 стільцю? Відповідь: Поставити стільці у протилежні, за діагоналлю, кути кімнати. 19. Чому перукар у Женеві швидше зволіє підстригти двох французів, ніж одного німця? Відповідь: Тому що він заробить на них вдвічі більше. 20. У трикутнику відрізали три кути. Скільки кутів залишилося? Відповідь: Шість. 21. Професор лягає спати о 8 годині вечора і заводить будильник на 9 годину ранку. Скільки спатиме професор? Відповідь: 1 годину. 22. Цеглина має масу 1,5 кг та ще півцеглини. Яка маса цеглини? Відповідь: 3 кг. 23. Мотоцикліст їхав у село. По дорозі він зустрів три легкових автомобілі та вантажівку. Скільки всього машин їхало у це село? Відповідь: Одна (мотоцикл). 24. Який найпростіший «прилад» полегшує рахунок? Відповідь: Пальці. 25. Ти та я, та ми з тобою. Скільки нас всього? Відповідь: Двоє. 26. Скільки разів трапляється чотирицифрове число, коли лічимо від одного до тисячі? Відповідь: Один. 27. Юрко зібрав 6 кг макулатури, а Тарас у два рази більше. Скільки кілограмів макулатури зібрав Степан? Відповідь: Невідомо. 28. Що більше: сума всіх цифр чи їх добуток? Відповідь: Сума; добуток дорівнює нулю. 29. Сума яких двох натуральних чисел більша від їх добутку? Відповідь: Будь-яких двох чисел, одне з яких дорівнює 1. 30. Скільки граней має незагострений шестигранний олівець? Відповідь: Вісім. 31. Коли сума дорівнює кожному з доданків? Відповідь: Коли додають нулі. 32. Скільки різних цифр треба застосувати, щоб написати сто? Відповідь: Дві цифри: нуль та одиницю. 33. У парку 8 лавок. Три пофарбували. Скільки лавок стало у парку? Відповідь: 8 лавок. 34. З точки А у східному напрямі до точки В літак долітає за 80 хвилин, а з точки В у західному напрямі до точки А – за 1 годину 20 хвилин. Чому? Відповідь: 80 хвилин та 1 година 20 хвилин - одне й те саме. 35. Коли одиниця дорівнює трьомстам шістдесяти п’яти, п’ятдесяти двом і дванадцяти? Відповідь: Коли це один рік. 36. Скільки буде: два плюс два поділити на два? Відповідь: 3 (перша дія – ділення, про дужки мови не було). 37. Скільки місяців у році мають 30 днів? Відповідь: 11 (тобто всі, крім лютого). 38. На руках – 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках? Відповідь: 50. 39. Качка, стоячи на одній лапі, важить 2 кг. Скільки вона важитиме, якщо стане на обидві лапи? Відповідь: 2 кг. 40. Звезли докупи п’ять і сім стіжків сіна. Скільки їх стало? Відповідь: Один. 41. У колесі 10 спиць. Скільки проміжків між спицями? Відповідь: 10 проміжків. 42. Скільки у кімнаті котів, якщо у кожному з чотирьох кутів кімнати сидить по одному коту, навпроти кожного кота сидить по три коти і на хвості у кожного кота сидить по коту? Відповідь: 4 коти. 43. У дев’ятиповерховому будинку є ліфт. На першому поверсі мешкає 2 людини, на другому – 4 людини, на третьому – 8 людей, на четвертому – 16 людей і так далі. Яка кнопка у ліфті цього будинку натискується найчастіше? Відповідь: Кнопка першого поверху. 44. У кишені лежать дві монети на загальну суму 15 копійок. Одна з них не п’ятак. Що це за монети? Відповідь: 10 копійок і 5 копійок (в умові задачі сказано, що тільки одна монета не п’ятак). 45. На ставку плавало 6 гусей. Двоє з них пірнуло. Скільки гусей залишилося плавати на ставку? Відповідь: 6 гусей. 46. 5 дерев ростуть в ряд на відстані 5 метрів одне від одного. Яка відстань між крайніми деревами? Відповідь: 20 метрів. 47. У млині було вісім мішків, на кожному мішку сиділо по дві миші, прийшов мельник з котом. Скільки тепер стало ніг? Відповідь: Дві ноги мельника (у інших – лапи). 48. Сорок п’ят і сорок п’ят – скільки буде? Відповідь: Вісімдесят п’ят. 49. Як можна від стрічки завдовжки 4 м відрізати 3 м, не користуючись метром? Відповідь: Перегнути стрічку і відрізати четверту частину. 50. Скільки днів народження у людини, яка дожила до 80 років? Відповідь: Один.
V. Підсумки уроку. Учні підраховують кількість отриманих за урок фішок, називають цю кількість учителю, який таким чином визначає найкмітливішого учня класу.
VІ. Додаткові завдання (резервні завдання для організації можливої зміни діяльності учнів). При поясненні умов та розв’язків цих завдань учитель використовує класну дошку: 1. Назвіть два числа, де кількість цифр дорівнює кількості букв, з яких складаються назви цих чисел. Відповідь: Сто – 100; мільйон – 1 000 000. 2. Чи буває так, що 1,5 х 3,8 = 12, 67? Відповідь: Ніколи так не буває. 3. Сума яких трьох натуральних чисел дорівнює їх добутку? Відповідь: 1 + 2 + 3 = 1 х 2 х 3.
Використана література: Богданович М.В. Математичні джерельця: Науково-художня книжка. – К.: Веселка, 1988. – 168 с.: іл. Гарднер М. Крестики-нолики: Перевод с англ. – Москва: Мир, 1988. – 352 с.: ил. Де живе жар-птиця?: Збірник: Для молодшого і середнього шкільного віку. /Записав І.І. Гурин; Упорядкування і передмова М.К. Дмитренка. – К.: Веселка, 1991. – 206 с.: іл. Друзь Б.Г. Математична мозаїка: Науково-пізнавальна книжка. – К.: Веселка, 1991. - 127 с.: іл. Кедрина Т.Я., Гелазония П.И. Большая книга игр и развлечений для детей и родителей. – Москва: Педагогика-Пресс, 1992. – 224 с.: ил. Нагибин Ф.Ф., Канин Е.С. Математическая шкатулка: Пособие для учащихся. – 4-е изд., перераб. и доп. – Москва: Просвещение, 1984. – 160 с.: ил. Минскин Е.М. От игры к знаниям: Пособие для учителя. – 2-е изд., дораб. – Москва: Просвещение, 1987. – 192 с.: ил. Энциклопедия. 600 задач на сообразительность. /Составители Н.Л. Вадченко, Н.В. Хаткина. – Донецк: ИКФ «Сталкер», 1995. – 512 с. | |
Переглядів: 1929 | Завантажень: 34 | |
Всього коментарів: 0 | |